Millaista on opettaa Huima-sarjan avulla? Kysyimme mielipidettä kolme lukuvuotta Huimalla opettaneelta Antti Korttiselta.
Huima on äidinkielen ja kirjallisuuden sarja luokille 3–6. Mukaansatempaava Huima painottaa luku- ja kirjoitustaitoa ja innostaa oppilaita digitaalisilla sisällöillä suomen kielen pariin. Huiman tehtäväkirjat luokille 3 ja 4 uudistuvat lukuvuodeksi 2023–2024. Opettajien toiveesta kirjoihin lisätään entistä enemmän kielitiedon harjoituksia.
Tikkakosken yhtenäiskoululla luokanopettajana ja koulunjohtajana toimiva Antti Korttinen on opettanut Huiman avulla jo kolme lukuvuotta. Huima-kokemusta hänelle on kertynyt kolmas- ja neljäsluokkalaisten kanssa.
Korttinen on huomannut, että Huiman digiopetusmateriaalista löytyy jokaisen ryhmän tarpeisiin sopivia tehtäviä ja lisämateriaalia.
− Arvostan sitä, että löydän digiopetusmateriaalista runsaasti ja monipuolisesti materiaalia, lisätehtäviä ja tulostettavia monisteita. Näiden avulla voin helposti, nopeasti ja jopa kesken tunnin vaihtaa tuntisuunnitelman luokan sen hetkiseen tilanteeseen sopivaksi, Korttinen kertoo.
Digiopetusmateriaalin lisäksi hän opettaa Huiman oppi- ja tehtäväkirjan sekä Bingel-tehtävien avulla.
Huiman videot ovat oppilaiden suosikkeja
Korttinen on huomannut, että nykyään oppilaat katsovat enemmän videoita kuin aiemmin ja vastavuoroisesti lukevat vähemmän.
− Vielä oppilaat kuitenkin saa innostettua kirjojen pariin. Tässä ovat auttaneet myös Huiman kirjavinkkausvideot, joita katsoimme lukuprojektin päätteeksi. Videot innostivat oppilaita tekemään omia kirjavinkkauksiaan.
Korttisen kokemuksen mukaan Huiman kielioppivideot herättävät oppilaiden mielenkiinnon ja motivoivat harjoittelemaan käsiteltävää asiaa.
− Katsoimme juuri monta kertaa videon verbistä. Kielioppivideot ovat oppilaiden suosikkeja. Aiheisiin tehdyt tarttuvat laulutkin innostavat oppilaita, ja he palaavat niihin vielä myöhemmin oma-aloitteisesti.
Kaikki Huiman videot ja ääneen luetut tekstit ovat katsottavissa ja kuunneltavissa maksuttomalla Arttu-sovelluksella. Korttinen on vinkannut sovelluksen käytöstä myös vanhemmille, sillä se on positiivista ajankäyttöä puhelimella.
Tehtävien runsaus tukee opetusta
Huiman tehtävät ovat toimineet Korttisen opetusryhmissä pääsääntöisesti erinomaisesti. Hänen mielestään sanelut ovat hyviä, ja kirjoitustehtäviin oppilaiden kanssa voi käyttää kokonaisen oppitunnin.
Korttinen kertoo, että hänen opettamansa ryhmät ovat hyvin erityyppisiä. Siinä missä hänen edellisvuoden neljäsluokkalaisensa olisivat halunneet toteuttaa kaikki Huiman näytelmätehtävät, nykyisten kolmasluokkalaisten kanssa Korttinen keskittyy enemmän sarjan luetunymmärtämistehtäviin.
− Tässä on auttanut oppimateriaalin monipuolisuus, sillä kaikentyyppisille ryhmille löytyy omanlaisia ja sopivia harjoituksia. Erityyppisillä tehtävillä voi myös opettaa yksilöllisemmin.
Kattava ja moderni oppimateriaali
Korttisen mukaan Huiman digiopetusmateriaalin monipuoliset sisällöt ja lisämonisteet täydentävät kirjoja, ja sarjasta löytyy riittävästi materiaalia opetukseen.
− Digitaaliset sisällöt tekevät Huimasta modernin sarjan, ja voin suositella sitä juuri sen nykyaikaisuuden vuoksi. Huiman digimateriaalit sopivat erinomaisesti äidinkielen ja kirjallisuuden opettamiseen, Korttinen kiteyttää.