Bingeliä viisi vuotta opetuksessaan käyttänyt luokanopettaja Mika Palonen rohkaisee oppilaitaan ja kollegoitaan digitaalisten sisältöjen pariin. Lue, millä tavalla Palonen hyödyntää Bingeliä oppilaidensa kanssa.
– On hienoa seurata, kun oppilaat uppoutuvat innokkaina tehtävien tekemiseen ja keräävät onnistumisillaan pelihahmoilleen pisteitä. Oppilaani motivoituvat Bingelin avulla koulutehtävistä takuuvarmasti, ja opettajana saan tarjottua erilaisia oppimistapoja, kertoo luokanopettaja Mika Palonen.
Bingel on digitaalinen tehtäväympäristö, jossa alakoulun oppilaat tekevät innostavia ja motivoivia harjoituksia omien avatar-hahmojensa avulla. Bingel-maailman tehtävät liittyvät oppiaineen sisältöihin opetussuunnitelman mukaisesti. Sisältöjä löytyy monipuolisesti jokaiseen Sanoma Pron alakoulun sarjaan.
Kun Bingel julkaistiin syksyllä 2017, Palonen otti palvelun käyttöön ensimmäisten opettajien joukossa.
– Bingelin idea on erinomainen. Parasta Bingelissä on se, että se mahdollistaa oppilaan omatoimisuuden ja lisää tämän itseohjautuvuutta.
Älä rajoita oppilaiden uteliaisuutta tehtäviin
Palonen antaa uusien oppilaiden tutustua Bingeliin itsenäisesti. Hän lisää ryhmälle tuntitehtäviä ja kotitehtäväpaketteja vasta sen jälkeen, kun oppilaat ovat tottuneet Bingelin käyttöön. Palosen kokemuksen mukaan oppilaat oivaltavat Bingelin toimintalogiikan nopeasti, ja pian he jo tuunaavat avatartaan tehtävien suorittamisesta ansaitsemillaan ping-ping-pisteillä.
Palonen ei sulje luokaltaan mitään tehtäväosioita, vaan oppilaat voivat tehdä vapaasti kaikkien oppiaineiden tehtäviä. Oppilaat voivat tehdä esimerkiksi ruotsin tehtäviä, vaikka eivät vielä opiskelisikaan kieltä.
Palonen hyödyntää Bingeliä jokaisessa opettamassaan oppiaineessa tavalla tai toisella. Erityisesti opitun kertaamisessa Bingel on tehokkaassa käytössä luokassa ja välillä muutenkin.
– Bingelin käyttö on mielekästä ajankäyttöä, ja koen sen hyödylliseksi oppilaan oppimisen kannalta.
Omassa opetuksessaan Palonen kokee Bingelin tarpeelliseksi. Peliympäristö yhdistyy luontevasti koulutehtäviin erityisesti kokeeseen kertaamisessa ja haastavien asioiden käsittelyssä.
– En kuitenkaan seuraa oppilaiden Bingel-suorituksia turhan tarkasti. Jos jonkun tehtävä on punaisella, katson toki tarkemmin. Näin saan dataa siitä, mikä osio vaatii vielä lisäopetusta.
Koulussa tulee väistämättä vastaan tilanteita, joissa opettajan on hoidettava muita asioita opetuksen sijasta. Tällöin Palonen ohjaa oppilaat tabletille Bingel-tehtävien pariin. Odotteluaikana ajanvietto Bingelissä on hyödyllistä, koska käsiteltyjen asioiden kertaamista ja uuden oppimista tapahtuu kuin huomaamatta.
Bingel helpottaa myös sijaisten työtä, koska tehtävät ovat odottamassa valmiina alustalla ja oppilaat osaavat tehdä niitä omatoimisesti.
Artikkeli jatkuu videon alapuolella.
Pelillisyys on luontainen tapa oppia
Erityisesti etäkoulukaudella Palonen käytti Bingeliä osana opetusta. Tuolloin hän sai huomata, että osa normaalisti arvosana kuuden tasolla suoriutuvista oppilaista alkoi pärjätä tehtävissä paremmin ja nostaa profiiliaan ylöspäin.
– Luokasta alkoi kuulua oivalluksia, kun aiemmin vaikealta tuntuneet asiat selkiytyivät Bingelin avulla. Osa oppilaista motivoituu pelimaailmasta ja jaksaa siten treenata uudestaan ja uudestaan, Palonen kertoo.
Bingelin kolmen eri tason tehtävät tarjoavat avun eriyttämiseen. Kun oppilas suoriutuu tietyn tason tehtävistä, seuraavaksi hän saa automaattisesti haastavampia tehtäviä. Jos tehtävät eivät menekään oikein, tarjotaan oppilaalle helpompia tehtäviä motivaation säilyttämiseksi.
Oppilaiden kotona ruutuaikaan suhtaudutaan yleisesti varauksella, ja välillä vanhemmat tiedustelevat, täytyykö koulussakin olla ruudun äärellä niin paljon. Palonen perustelee digiopetusta sillä, että se on hyötykäyttöä ja ohjaa tulevien kansalaistaitojen äärelle.
– Oli kyseessä sitten Bingel tai muu digisovellus, sen avulla opitaan tuottamaan ja sisäistämään sisältöjä sekä tuntemaan käyttölogiikkaa. Se on taitojen opettelua, ja Bingelissä se tapahtuu pelillisesti, Palonen tiivistää.
Bingelin tehtävissä on parasta, kun voi oppia hauskalla tavalla. Tehtävät eivät ole liian vaikeita tai helppoja, eivätkä ne lopu kesken. Tykkään siitä, tehtäviä on paljon eivätkä ne lopu kesken.
6. luokan oppilas
Julkaistu 8/2021