Alakoulun englannin oppimateriaalin 3D-hahmot tukevat oppilaita elämyksellisellä tavalla. Katso videolta, miten Come with me! -sarjan Liam-hahmon animaatio rakentuu.
Nykyään leikki-ikäiset lapset eivät voi välttyä kuulemasta englannin kieltä ennen ensimmäistä luokkaa. Alakoulun englannin oppimateriaali on kuitenkin ensimmäisiä kirjoja, jonka avulla pienet oppilaat tutustuvat kieleen tarkemmin. Sisällön on puhuteltava käyttäjiä oikealla tavalla.
– Innostavan oppimateriaalin tekeminen on inspiroivaa työtä. Nykyään sisältöjen toteutustapoja on monia. Esimerkiksi 3D:n avulla oppilaille voidaan tarjota elämyksellistä oppimista, kertoo aineenopettaja Virpi Pere. Hän on yksi toiminnallisen Come with me! -sarjan tekijöistä.
Come with me! -sarjassa positiivinen pedagogiikka kulkee mukana vuosiluokalta toiselle. Oppilaasta rakennetaan myönteistä kuvaa aktiivisena kielenoppijana. Kielitaidon karttuminen tehdään näkyväksi oppilaalle, ja siinä sarjan hahmojen 3D-animoinnit ovat näkyvässä pedagogisessa roolissa.
Sovellus on luonteva lisä kirjan oheen
Arttu-sovelluksella avautuvat animaatiot pitävät huolen siitä, että oppilaan suullinen ilmaisu englanniksi lisääntyy. Alkuopetuksen kirjoissa 3D-hahmot löytyvät Taitoreppu-osiosta jokaisen kappaleen lopusta. Oppilaat harjoittelevat sanastoa interaktiivisesti ötökkäystävysten kanssa, mikä vahvistaa sinnikkyyttä lyhytjänteisilläkin oppilailla.
– Itsearviointi on sarjassa mukana koko ajan ja tuo oppilaalle näkyväksi kehittymisen kielenoppijana. Jakson alussa käydään läpi tavoitteet, ja lopuksi selvitetään, mitä on opittu. Animoidut hahmot tsemppaavat matkan varrella, Pere sanoo.
Kolmannen ja neljännen vuosiluokan oppimateriaaleissa animaatiot liittyvät I can -itsearviointitehtäviin. Sanojen ja fraasien opettelun lisäksi tehtävissä harjoitellaan kielitietoa.
– Animaatio elävöittää kielitietoa ja tekee sen helposti lähestyttäväksi. Tämä auttaa opettajaa huomattavasti, koska oppilas voi kerrata sisällön Arttu-sovelluksen avulla myöhemmin vaikka kotona. Lapset esittelevätkin innokkaasti vanhemmilleen, mitä oppimateriaalin hahmot tekevät puhelimen näytöllä.
Peren kokemuksen mukaan Arttu-sovelluksen käyttö sujuu lapsilta hyvin. Sovellus vie vähän tallennustilaa eikä rasita kännykän toimintoja.
– Puhelin on tärkeä apuväline oppimisessa. Tunneilla tehdään kuitenkin paljon muutakin kuin vain opetellaan asioita sen avustuksella. Leikki ja sosiaaliset kanssakäymiset ovat edelleen olennainen osa opetusta, Pere kertoo.
Animaatio edistää oppimista
Myös hahmojen animaattori Janne Roivainen on innoissaan Come with me! -sarjan 3D-sisällöistä.
– Oppimateriaalien animointi on todella kiinnostavaa ja motivoivaa, koska se tuo sisältöön paljon lisäarvoa. Animaatiolla on aina pedagoginen merkitys visuaalisuuden lisäksi.
Animoinnit pohjautuvat oppimateriaalin käsikirjoitukseen. Suunnittelussa on huomioitava opetettava asia ja mietittävä, miten se esitetään animaatiossa.
– Ensin mallinnan 3D-hahmon kirjan kuvitusten perusteella. Sitten mietin sen liikekieltä ja teen ensimmäisen karkean animaatioversion ääninäyttelijän osuuden mukaan. Tämän jälkeen teroitan liikkeitä ja lisään hahmokohtaisia nyansseja, Roivainen kertoo työskentelyprosessistaan.
Artikkeli jatkuu videon alla.
Hahmot ovat persoonia
Kun animaattori tuntee hahmot läpikotaisin, ne alkavat ikään kuin ajatella itsestään. Niiden luonne välittyy lopullisessa versiossa oppilaalle saakka. Kaikki yksityiskohdat ovat mietittyjä kävelytyyliä ja hahmojen kokemia tunteita myöten.
– Come with me! -hahmot ovat hienoja persoonia, ja niitä on ilo animoida. Lempihahmoni on Samar-hämähäkki kaikkine raajoineen. Yhdessä animoinnissa Samar ohjaa joogatunnin oppilaille. Siinä oli miettiminen, miten kaikki jalat ja kädet saa vietyä asanaan. Lopulta se onnistui niin luontevasti, että Samar itse nukahtaa loppurentoutuksen aikana, Roivainen sanoo ja nauraa päälle.
Virpi Pere kertoo, että monilla lapsilla on lempihahmo, jonka kokemuksiin ja vahvuuksiin he samastuvat.
– Pienet oppilaat saattavat eläytyä aidosti ötököiden tunteisiin, esimerkiksi Bobin koirapelkoon. Animaatiosta saadun rohkaisun turvin oppilas uskaltautuu itse harjoittelemaan ja puhumaan englantia, koska hahmokin on näin uskaltanut tehdä.
Julkaistu 8/2021.